BAHAYA ROKOK e-CIGARETTE


PEROKOK yang menggunakan rokok elektronik atau rokok-e kini didapati terdedah kepada bahaya bahan-bahan kimia beracun. Rokok-e yang menawarkan campuran cecair nikotin, perisa dan bahan-bahan kimia lain tanpa asap ini terbukti tidak 100 peratus selamat.

Satu kajian saintifik mendapati rokok-e mengandungi karsinogen dan bahan-bahan kimia bertoksik seperti diethylene glycol.



SEBANYAK 19 variasi rokok elektrolik telah diuji dan didapati tidak selamat.

Syarikat-syarikat Britain yang menjual rokok-rokok ini bagaimanapun mendakwa rokok-rokok standard itu tidak mengandungi sebarang bahan berbahaya dan toksin berkarsinogenik.

Namun, Pentadbiran Perubatan dan Makanan Amerika Syarikat (AS) yang telah menguji 19 variasi rokok elektronik telah mengeluarkan surat amaran tentang tahap keselamatan produk-produk ini.

Meskipun rokok-e diharamkan di sesetengah negara seperti Kanada, ia boleh didapati dengan mudah melalui pelbagai laman web Britain. Malah, sebahagiannya juga mengandungi perisa seperti strawberi dan karamel yang dibimbangi boleh menarik minat pengguna kanak-kanak.

"Kami mengesyorkan sesiapa yang ingin berhenti merokok agar mencuba produk nikotin perubatan lain seperti gula-gula getah atau inhalator yang telah diuji selamat dan berkesan," kata Deborah Arnott, Pengarah Action on Smoking and Health AS. - Independent


Kata PPDa,

Kecerdikan manuasia yang disalahguna mencipta benda-benda yang menjahanamkan. Bukan budak-budak saja.... orang dewasa, orang tua, yang tak cerdik, yang lambat cerdik, yang cerdik pandai pun tewas dek godaan benda yang telah diharamkan oleh Majlis Fatwa Kebangsaan (1995). 

Rokok pun dah dielektronikkan..... yang dah tua tak pa la sbb kira ada la sikit cerdik boleh hindari gejala dadah disbbkan rokok ni. Tapi hak yang bebudak, anak-anak.... adakah mereka cukup cerdik untuk hadapi tokan-tokan, pusher-pusher, yang mempunyai pelbagai helah untuk meramaikan pelanggan mereka? Tolong selamatkan anak-anak kita.....


p/s : aku dah beli rokok ni.. dan memang aku dah try.. rokok ni sahaja tanpa rokok lain.. dan memang terbukti.. aku kene "dizziness".. menyesal aku try rokok nie.. by the way, lepas aku pi Hospital Pantai Putri kat Ipoh nie, aku terus cari gula2 getah dan inhaler Nicorette.. sbb dah benti rokok.. malas nak hisap rokok dah.. better berhenti terus dan amik suppliment nikotin jer..  HARI NI AKU MC sebab 
e-CIGARETTE.........

Comments

  1. haii..ManggaAds Partner..!! jom kunjung mengunjungi.. =) http://drama3s.blogspot.com

    ReplyDelete
  2. salam..nk tnye..kat mn boleh cari Nicorette inhalator ni..btw sy from shah alam..tq

    ReplyDelete
  3. Salam.. inhalor banyak ada dijual di farmasi-farmasi di sekitar tempat anda.. tq

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

EKSPIDISI GUNUNG KINABALU ( Aki Nabalu)

PENUNGGU ISTANA

Mushaf paling pelik - mengait huruf Al Quran selama 31 tahun

SATU MALAYSIA - Amp All Star 2010 (LIRIK@LYRIC)