Bermacam pantang larang sebab LAKSA. Apa Salah LAKSA sebenarnya?



Mari kita lihat dari perspective Sains Makanan.
Ikan selayang sering digunakan sebagai bahan utama dalam kuah Laksa. Ikan Selayang antara ikan yang tinggi kandungan asid amino Histidine. Histidine (non toxic) akan ditukar kepada Histamine (toxic) oleh bakteria (Histamine producing bacteria - HPB).

Histamine poisoning atau Scombroid poisoning boleh terjadi jika makan ikan tersebut. Simptom seperti kulit merah & panas, berdebar-debar, sakit kepala, loya, cirit-birit, rasa cemas, badan rasa tidak selesa, dan lain-lain. Simptom berbeza setiap individu bergantung pada tahap sensitiviti individu itu sendiri terhadap histamine dan kuantiti yang telah dimakan.

Jika ikan disimpan pada suhu bawah 15C sejurus selepas ditangkap sehingga ikan dimasak, Histamine poisoning dapat dielakkan. Memasak hanya boleh memusnahkan bakteria yang menghasilkan histamine, tetapi tidak akan memusnahkan kandungan histamine yang ada dalam ikan.

Jadi pelik kah kalau ada orang yang badan rasa tidak selesa selepas makan Laksa? Tidak. Bergantung pada sensitiviti individu itu sendiri terhadap histamine. Sebaiknya gunakan ikan segar sebagai bahan utama 😊





Rujukan:
1. Hans, P. R., & Dean, O. C. (2006). Foodborne Infections and Intoxications Third Edition.
Spain: Elsevier Inc.

2. Bari, M. L., & Yamazaki, K. (2018). Seafood Safety and Quality.
Taylor & Francis Group, LLC.

Comments

Popular posts from this blog

EKSPIDISI GUNUNG KINABALU ( Aki Nabalu)

PENUNGGU ISTANA

Mushaf paling pelik - mengait huruf Al Quran selama 31 tahun

BAHAYA ROKOK e-CIGARETTE

SATU MALAYSIA - Amp All Star 2010 (LIRIK@LYRIC)